Nejčastější zranění v cyklistice

Vše co děláme má svá rizika – plavání, horolezectví, ježdění na bruslích, lyžování nebo přecházení přechodu cestou na nákup. Zatímco sedět doma rozhodně řešení není, je jím udělání patřičných kroků k tomu, abychom rizika minimalizovali. Být si vědom toho co se může stát je prvním krokem.

 

Je asi jen málo cyklistů, kteří by ještě nebyli označeni betonovým nebo štěrkovým razítkem. Kdyby to ale začínalo i končilo u odřenin, měli bychom tu jeden z nejbezpečnějších sportů na světě. Jenže nekončí a jediné co nás chrání proti tvrdému, je helma. Pokud tedy patříme k těm cyklistům, kteří jí nosí.

 Odřeniny

Léčení odřeniny kolikrát bolí víc vyléčit, než si ji způsobit. Odřené dlaně a kolena, v horších pádech i boky, lokty a ramena. Důležité je ránu dobře vyčistit, nejlépe kartáčem, aby se dostaly ven i drobné nečistoty. K tomu je potřeba taky trochu zatnout zuby. Pokud ránu dobře nevyčistíme, může začít hnisat a to by byla velice zbytečná komlikace z takového zranění. V lékarně se dá pořidit antibakteriání krém, který udrží strup vlhký, ten pak nepraská při každém pohybu a hojení je tak snesitelnější. Pokud preferujete starou školu, pak se dá mazat sádlo.

Pohmožděniny

Pokud se narazíme v místě kloubu jako koleno nebo loket, pak pohmožděné místo trochu nateče, působí tepleji ale do několika dní až jednoho týdne splaskne a je po bolesti. Pokud jde o vážnější případy jako pohmoždění žeber nebo břicha, je dobré vždy vyhledat lékaře a nechat se vyšeřit. Pokud jste si narazili břicho tak nepít a nejíst až dokud nejste vyšetřeni. U žeber jsou sice různá pořekadla jako naražená žebra bolí víc než zlomená atp. Rozhodně bych se na takové poučky ale nespoléhal. Znovu – za svoje zdraví jsme zodpovědní sami, nechte se zkotrolovat.

Zlomeniny

Mezi nejčastější zlomeniny patří zápěstí, předloktí a klíční kost. Pokud najdete někoho a máte podezření, že má něco zlomeného, pomožte mu zavoláním záchranky a popřípadě dostat  osobu do příjemnější polohy. Pokud si stěžuje na bolest v zádech, pak radší nehýbat vůbec. Často někteří lidé mají nutkání použít nabyté znalosti ze zálesackých příruček a pro zlomeninu tvořit improvizované dlahy. To je velká chyba. Protože ikdyž najdete krásný rovný klacek, který vypadá jako z té příručky, problém je, že například noha krásně rovná není. Při stahování se tedy bude noha přizpůsobovat dlaze a to je špatně. Dlaha se musí vždy přizpůsobovat zraněnému místu. Pro tento účel se doporučují SamSplint dlahy.

Při otevřených zlomeninách hrozí infekce a tam to chce ránu desinfikovat a zastavit krvácení. Nezkoušet zastrkovat kost zpátky!

U zlomenin bych ještě chvilku zůstal a neopomenul i ty jezdce co se vezou. Děti a dětské sedačky. Sedačka musí mít nainstalované boční kryty mezi sedačkou a kolem. Některé děti sedí neposedně a zlomenina způsobená dostáním se nohy do drátů není nic hezkého. A přitom stačí jen ten kryt. Kola s dětskou sedačkou bez krytu mi párkrát prošli dílnou.

 

Přetrénování, brnění, skřípnuté nervy, záněty

Než se přetrénujeme, ujistěme se, že máme správně nastavené kolo. Výška a sklon sedla? Délka představce? Zkrátka sedíme na kole tak jak máme?

Pokud ne, můžeme počítat s tím, že si uženeme nějakou bolest jen kvůli tomu. Je to stejné jako špatná poloha na židly v kanceláři nebo zvedat těžká břemena s vykulacenými zády a v předklonu. Párkrát nám to může vyjít ale čím častěji něco děláme, tím spíš jdeme na jistotu, že se něco stane. Stejně tak na kole. Pokud jedete na nákup, pak si samozřejme můžete půjčit něčí kolo, které je na vás malé a odjet si, co potřejebujete. Pokud ale trávíte na kole 2h, kdy například jezdíte hodinu do a z práce, pak počítejte s tím, že jestliže je kolo špatně nastavené, dojde k nějakému zránění jako bolest za krkem, bolest spodních zad, bolest kolen, ostrá bolest v nohou, která může být zase od těch  zad, bolest v zápěstí a brnění v prstech nebo celková svalová tuhost.

Brnění rukou a necitlivost v prstech je velice časté. Ačkoli se nejedná o zranění, může to v to vyústit pokud to budeme ignorovat. Brnění způsobuje přiškrcení hřbetní větvě loketního nervu, který se táhne po vnější straně předloktí a jeho dvě hlavní větvě směřují do malíčku a prsteníčku. Proto většinou brnění začíná v těchto prstech.

Co můžeme udělat je například povolit vlastní grip. Při jízdě není nutné po celou dobu křečovitě držet řidítka, uvolněte se. Pak můžete zkusit měnit pozici rukou na řidítkách. To pomůže aby krev proudila. Dále můžeme uvolnit váhu z rukou. To znamená zapojit střed těla. Pokud si někde na trenažéru máte možnost vyzkoušet, pak při jízdě pusťte řidítka, aniž by jste se narovnali. Udržet se v této pozici je možné jen pokud zapojíte svaly ve svém středu těla (Core). Jakmile ucitíte stažení břicha a podbřišku, to je přesně ta část, která vám má při jízdě pomáhat. Pokud je uvolněná, držíte celou váhu na rukách. S kolem se dá pak udělat spoustu dalších věcí, které spadají pod bike fitting. Poraďte se s profesionály. Protože máme-li špatně nastavené kolo, ani cyklistické rukavice nám nepomůžou a pokud náhodou ano, můžete si zadělávat na jiné problémy.

Jaké?

 

Bolest za krkem

Bolest za krkem je způsobená tuhostí trapézových svalů, které začínají v týle lebky a táhnou se a upínají k ramenům. Tuhost těchto svalů zapříčíní velký tlak na horní část těla. Jsou-li pro nás řidítka tedy příliš daleko, čímž nás to nutí na kole sedět nepřirozeně natažení, pak zvednutí a držení hlavy z velké části odmakají právě tyto svaly. Stejně tak to může být, že máme sedlo příliš vysoko. Což má podobný efekt. “Padáme“ na řídítka a celá horní polovina těla se tak opírá o ruce. Výška sedla je nastavená správně? Pak to může být sklon sedla. Jestliže špička sedla směřuje dolů, dochazí k tomu samému, jako když je sedlo příliš vysoko. Sedlo vás tlačí na řidítka a celá horní polovina těla je držena rukami.

Bolest spodních zad

Toto zranění je ve větší míře z přetrenování. Pokud ale na kole máme kulatá záda, můžeme počítat s tímto následkem taky. Lidská kostra je vyvinutá udržet ohromnou váhu, ovšem vertikálně. Jestliže jsou záda rovná nedochází k přepínání svalů. Jestliže nejsou, dochazí k bolestem vyvolaným iritací multifidu nebo piriformisu,  který může zapříčinit skřípnutí sedacího nervu.

Multifidy jsou krátké svaly, vyskytující se po celé délce páteře, nejvýrazněji ovšem v bederní oblasti. Jsou to svaly stabilizační ale také rozmísťují tělesnou hmotnost rovnoměrně mezi obratle.

Piriformis je sval, který je také stabilizačním činitelem. Drží stehení kost v kloubu a umožňuje nám vnější a vnitřní rotace stehení kosti.

Tyto svaly jsou spojeny s většinou bederních a pánevních problémů. Ovšem pozor – nesmíme zapomenout, že tělo je složitě propojený systém. Iritace piriformisu se nemusí jevit pouze ve spodních zádech. Jestliže sval skřípne sedací nerv, který je nejdelším nervem v těle, pak se příznak může objevit i v nohách. Ischias, jak se tomuto nervu říká, se totiž táhne od bederní páteře až dolů do chodidel.

Pokud bolestí spodních zad trpíte, podívejte se na geometrii svého kola. Pokud máte příliš agresivní posed – řídítka jsou daleko a vy si musíte do jízdy „lehnout“ , pak zkuste kratší představec, posunout sedlo na lyžinách dopředu a nebo se podívejte, jestli je pro vás rám vůbec vhodný.

Tímto výběrem jsem si sám procházel když jsem si vybíral rámovou sadu, z které jsem si chtěl postavit svoje kolo. Vybíral jsem si mezi Genesis Croix de Fer a Tour de Fer. Oba rámy ve velikosti XL mají totiž rozdílné parametry. Délka horní rámové trubky pro Tour de Fer je 636mm, u Croix de Fer to je 605mm. Mluvíme tu tedy o 3cm rozdílu a ten v posedu udělá rozdíl.

Na geometrii tedy pozor. Tabulky na velikost kola nám říkají jakou velikost kola bychom měli mít při určité výšce. Jenže budete-li mít vedle sebe dvě stejně vysoké osoby, každémůže jiné kolo. Ne všichni máme stejně dlouhé nohy a ruce.

Někdy se ale nedá vinit to co je okolo a musíme prstem ukázat na sebe. Bolesti spodních zad nás můžou informovat o slabém středu těla, tzv. Core. Posílení středu nám může vyřešit spoustu problémů.

Sedavá práce v kombinaci s dlouhými hodinami tréninku na kole je také obrovský zápřah na záda. Buďte si vědomí toho jak sedíte u počítače.

 

Kolena

Bolest kolen vyvolaná cyklistikou nejčastěji poukazuje na špatné nastavení kola. Rozlišujeme bolest zadní, přední, boční a uvnitř kolene.

 

Přední (posterior) bolest kolene – sedlo je příliš nízko. Kvadricepsy (přední stehenní svaly) tvoří zvýšený tlak na čéšku a tím způsobí opotřebení chrupavky za ní. Pokud je naše kolo správně nastavené, může to být způsobeno nedostatečným nebo žádným protáhováním po jízdě. Svaly se tak stáhnou a působí tak na čéšku neustále.

Zadní (anterior) bolest kolene – sedlo je příliš vysoko. Přetahování hamstringů (zadní stehenní svaly) v úponech u kolene. Ačkoli si spousta lidí myslí, že hamstringy při jízdě na kole nepracují, opak je pravdou. Tlak do pedálu působí na kvadricepsy, tah pedálu jsou hamstringy. Ty ale nejsou jedinou příčínou anteriorní bolesti. Další sval, který se na bolesti může podílet je zákolenní sval tzv. Popliteus. Disbalance v celé otáčce pedálu, tedy mezi tlakem a tahem pedálu, pomáhá k iritaci zákolenního svalu. Pracujte na vylepšení techniky šlapání.

 

Bolest boční (lateral) a uvnitř (medial) kolene – špatné nastavení zámků(silniční) nebo kufrů (MTB) na cyklistických tretrách.  Pro nastavení zámků je dobré navštívit odborníka „fittera“. Nejde pouze o to jaké zámky jsou pro vás spravné – ano, je více druhů. Například Shimano je má pro pedály SPD-SL žluté, modré a červené. Kufry jsou pro pedály SPD a jsou černé a stříbrné. Mohli jsme slyšet o pravidlu, že zámky nebo kufry musí být nainstalované rovně. To by bylo za předpokladu, že se nám nevytáčí špičky. Zkuste si to – postavte se, zavřete oči a udělejte si krátký pochod na místě. Zastavte a podívejte se na své špičky. Může se stát, že jedna z nich se vytáčí. V tomto případě ta daná noha musí mít i mírně vytočené nastavení kufru na botě. Pokud nemá a pokud vás bolí koleno na té noze, už víte proč. Pokud si necháte nainstalovat kufry v obchodě a oni vám nevezmou míru nohy – konkrétně základny kloubu palce, pak je to takové střílení naslepo, jestli se trefí do pozice, kdy kloub je nad osou pedálu. Stejně tak, pokud máte jednu nohu kratší než druhou, je třeba nainstalovat distanční vložky. No zkrátka u instalace zámku nebo kufru, nejde jen o to utáhnou dva nebo tři šrouby.

Byla by velká škoda zapříčinit si bolest kolen, protože cyklistika nám se spoustou problému s koleny může pomoci.  Neignorujte bolest nebo nepohodlí na kole. Mluvte s odborníky – bohužel jsou venku prodejci, kteří vám jen pomůžou najít správnou velikost kola pomocí tabulek, co našli na internetu. O dalších parametrech ale nepají vůbec tušení. Byl jsem svědkem, kdy si prodejce vymýšlel, jen aby prodal.

 

A ikdyž naposled tak rozhodně ne v neposlední řadě – ježdění s helmou

V roce 2017 bylo v České republice usmrceno 44 cyklistů. Z toho 37 jich nemělo helmu. To je ohromné číslo. Meziročně je zaznamenám 32,1% nárust usmrcených cyklistů bez přilby.

Takže ačkoli nám studie z roku 2016 provedená Timem Gamblem a Ianam Walkerem z Bathské univerzity v Anglii prokázala, že cyklisté s helmou více riskují při jízdě, rozhodně by nám neměla předat pocit, že bychom s helmou tedy jezdit neměli. Jde zase o to si to uvědomit.

Ve statistikách jsem si zasurfoval trochu víc a tak tu ještě dopíšu, že ve stejném roce, cyklisté pod vlivem alkoholu nebo návykových látek způsobili 642 dopravních nehod, při kterých bylo usmrceno 5 cyklistů. Takže abychom to doplnili – v roce 2017 zemřelo 44 cyklistů, 37 jich nemělo helmu a 5 z nich bylo opilých nebo pod vlivem nějaké jiné srandy. To je spousta zbytečných úmrtí.

 

 

Vidíme, že spoustě zraněním a bolestem se můžeme vyhnout. Nemá cenu spekulovat o tom co by bylo, kdyby to bylo jinak. Snažme se snížit riziko úrazu nebo zranění na minimum ať nám z cyklistiky zbude pouze radost. Cyklistika nás může odměnit unikatním pohledem na svět. Nabídne nám svobodu v cestování, spoustu obzorů, které vyloženě cítíte a vnímáte protože nejste odděleni sklem auta. Nabídne zlepšení fyzické kondice a posílení srdce. A co třeba jen pocit, kdy projedete celou dopravní zácpu a nemusíte se posunovat po půl metru každou minutu. A pak že auto vám dá svobodu pohybu.

 


cyclingweekly.com
Statistika nehodovosti v roce 2017
Core trénink a piriformis
Kolena