Sram vs Shimano

Možná to znáte, procházíte se po obchodě, koukáte na kola a jedno se vám zalíbí. Cena dobrá, osazení taky. To by mohlo být potencionálně nové kolo ale nechcete dělat rychlá rozhodnutí a tak se díváte dál, co tu ještě mají. Kousek vedle je kolo, které je v podstatě stejné. Osazení je od jiného výrobce a cena je dost podobná. Co teď?

 

httpwww.freeridermag.inglobal-poll-sram-vs-shimano

Mezi dva světové lídry v prodeji cyklistických komponentů rozhodně patří Shimano a Sram. Oba výrobci nabízí výrobky od kvalitativního základu až po špičkové závodní komponenty. Lidé se často ptají, jaký je mezi nimi rozdíl? Zcela jistě je to jedna z nejvíce kladených otázek, kdy před ní dominuje možná tak akorát otázka na slevu. Jaký je původ těchto značek a s jakými vynálezy vyplnili díru na trhu?

 

 

Shimano

 

https://bike.shimano.com/en-US/information/news/history-of-shimano.html

Tato značka už má za sebou dlouhou historii. Byla totiž založena roku 1921 v Japonsku. Jejich prvním velkým útokem na trh by byl rok 1984 kdy přišli s naprosto novým systémem pro řazení o to SIS (Shimano Index System). Indexové řazení znamenalo přesun polohovacího systému ze zadní přehazovačky do řadící páčky. I přes velkou kritiku si indexové řazení velice rychle oblíbili profesionální závodníci.

 

 

 

 

https://bike.shimano.com/en-US/information/news/history-of-shimano.html

Dalším průkopovým rokem byl rok 1990 kdy světu představili hned dva patenty a to SPD (Shimano Pedaling Dynamics), což je nacvakávací systém pro pedály. Druhým patentem bylo duální řazení, které bylo umístěno v brzdových pákách. To bylo poprvé, kdy jezdec nemusel pouštět brzdy aby si zařadil jiný převod.

 

 

 

 

http://www.shimano.com/en/manufacturing/innovation.html

Koukali jste se někdy na kolo s elektronickým řazením? Pokud ano, pravděpodobně jste se už setkali s technologií Di2. Tato technologie je nejenom dalším patentem této značky (Digital Integrated Inteligence) ale není to taková novinka jak se zdá. Shimano s tím přišlo už v roce 2001 a od té doby vylepšuje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sram

 

Tato značka je americkým rodákem a to konkrétně z Chicaga, Illinois. Oproti japonskému konkurentovi je mnohem mladší. Založena byla roku 1987. Jména jejich zakladatelů jsou zvěčněna v samotném názvu Sram (Scott, Ray, a Sam). Oproti Shimanu se Sram specializuje pouze na cyklistický trh. Shimano totiž působí i v rybářském odvětví.

 

https://www.sram.com/stories/historically-speaking

Velký boom nastal když představili v roce 1988 otočný systém řazení GripShift, který byl naprostou novinkou. Tento systém si

velice rychle získal příznivce mezi profesionály jako  Bob Mionske, Scott Molina nebo Kenny Souza.

 

 

 

 

 

 

https://www.sram.com/sram/road/technologies/doubletap

Odpovědí na duální řazení od Shimana byla technologie DoubleTap. Inženýři ve Sramu tu oddělili řadíci páku od brzdové a dali jí svůj vlastní čep. Brzdová páka tak zůstala pevná.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.bikecentrum.cz/7544/nova-sada-sram-nx-eagle-1×12-kompletni-informace/

Pokud jste spíše přes horská kola, možná jste si všimli, že jsou na trhu kola s jedním převodníkem a obrovskou kazetou. Převodový poměr je 1×11 nebo 1×12 (Eagle). Tak s tímto přišel na trh v roce 2016 taky Sram.

 

 

 

 

 

http://www.bikecentrum.cz/1910/11-veci-ktere-mozna-nevedeli-sram-red-etap/

S elektronickým řazením ale rozhodně nejsou pozadu. Sram ještě ve stejném roce představil techonligii eTap a posunul ji ve svém vývoji dokonce na bezdrátové řazení.

 

 

 

 

 

 

 

Takže obě firmy se rozhodně mají čím pochlubit. Ať to jsou technologie nebo úspěchy.

Lidé se taky často ptají “Jak je to vlastně s těma řadama? Co je nejhorší a co je nejlepší?”  No tak si to pojďme říct:

 

Silniční kola

U Shimana je to Shimano 2300, Claris, Sora, Tiagra, Shimano 105, Ultegra a nakonec  Dura-Ace.

U Sramu pak Apex, Rival, Force a nakonec Red.

Horská kola

Shimano – Tourney, Altus, Acera, Alivio, Deore, SLX, Deore XT, Zee, Saint a XTR

Sram – produkty řady X.3, X.4, X.5, X.7, X.9, NX, GX, X0, X01, XX a XX1

 

Vše je seřazeno vzestupně.

 

Další rozdíly? Dobře ale…

 

…jak vidíte produktů mají hodně. Probírat každou řadu, rok po roku a od obou výrobců, by bylo na knihu.

Pojďme si říct alespoň rozdíly mezi Sram Rival22 a Shimano 105.

Oba jsou nejlevnější silníční 11ti rychlostní osazení a cenově podobné. Navíc osazení Shimano 105 je celosvětově nejlépe prodávaná řadící sada pro silniční kola.

Začněme tedy cenou za celou sadu, kdy mluvíme o přední a zadní ráfkové brzdě,brzdových a řadících pákách,  převodníku, přesmykači, přehazovačce, kazetě a řetězu.

Tedy Shimano 105 se cenově pohybuje okolo 12460Kč.

Sram Rival22 za 13440Kč.

(Sram tu má ještě u silničních kol systém s převodovým poměrem 1×11.  Jedná se o řadu Rival1 ale ten svého rivala u Shimana nemá, proto jen krátká zmíňka )

 

https://d1hbm078fhnj3b.cloudfront.net/product.php?image_id=68993&w=760&h=570

Ráfkové brzdy –Velký rozdíl v samotných brzdách není. Obě kvalitní a dvojčepový. Nicméně za zmíňku rozhodně stojí váha kde set „stopětek“ váží okolo 388g zatímco set Rivala je na 300g. Poté brzdové špalky, které Shimano má vlastní výroby zatímco Sram dodává se špalkama od Swiss Stopu.

Brzdové a řadící páky – hned na první dotek poznáte rozdíl v jiné ergonomii pák – tj. design a tvar. Po zkoušce řazení zjistíte, že Sram a Shimano má jinou technologii řazení. Vzpomínáte? Řazení umístěné v brdových pákách vs. Dual Tap technologie. U Shimana řadíte tak, že zatlačíte na brzdovou páku směrem zvenku dovnitř. Tím pak u levé páky řadíte na převodníku na těžší převod. U pravé páky stejným stylem na převod lehčí. Pod brzdovou pákou je pak menší plastová páčká, kdy jejím stlačením stejným způsobem řadíte opačně.

U Sramu jsme si už řekli, že brzdová páka je pevná a do strany s ní nepohneme. Vše se dělá páčkou pod ní. Pro řazení na lehčí převod promáčknete co to jde. Pro težší převod jen zlehka kliknete. Nastavení dosahu pro lepší pohodlí nebo když máte menší ruce je pak u Sramu individuální a můžete páky nastavit jak chcete. U Shimana se s tím o víc jak 10mm nepohne. Váha se pohybuje u Shimana okolo 490g. Sram je o 150g lehčí.

http://media.chainreactioncycles.com/is/image/ChainReactionCycles/prod136546_IMGSET?wid=500&hei=500

Převodník – tentokrát začněme váhou. Tady poprvé stopětka vyhrává a to o 100g. Váha převodníku od Shimana se pohybuje kolem 750g. Sram 850g. Shimano tu hodně šetří váhu na tom, že má jen 4 ramena kdežto Sram jich má 5. Oba jsou kvalitativně skvělé převodníky určené i pro stejný typ šlapacího středu (Hollowtech). Ovšem zatímco Shimano má osu jen pro 24mm střed, Sram má nejen 24mm ale i 30mm. Co se týká počtu zubů Shimano nabízí Standart – 53/39, Semi-compact – 52/36 a Compact – 50/34. Rival má možnosti 52/36, 50/34 a 46/36. Není ale problém jednotlivé převodníky změnit. Delka klik – Shimano má 165, 170, 172.5 a 175mm. Sramu to nestačí a tak nejen že dodává zmíněné délky ale má k tomu ještě verze 167.5 a 177.5mm.

Přesmykač – řekněme si rovnou váhu protože to bude rychlovka. Oba přesmykače váží totiž skoro stejně. Rozdíl je jeden gram, kdy těžší tu je Sram se svými 89 gramy. Za zmínku rozhodně stojí technologie Yaw. Je to patent Sramu kdy se při řazení klec přesmykače natáčí a udržuje tak odpovídající úhel  k řetězu. Díky tomu nezáleží co máte vzadu zařazeno, správně seřízený „přesmyk“ neškrtne. Shimano tu však konkuruje svým MicroShift, kdy jemným kliknutím posunete přesmyk o ½ index a pak znovu, je-li přesmyk dobře seřízený, je po škrtání.

Přehazovačka – tady se kromě váhy nic jiného říct nedá. Obě přehazovačky fungují fantasticky. Shimano 230g. Sram okolo 180g.

Co se týká kazety a řetězu, žádný velký rozdíl v nich nehledejte. Váhově jsou podobní a hlavně když je zaměníte, ničemu to nevadí. Shimano řetěz funguje se Sram kazetou a Shimano kazeta funguje se Sram řetězem.

 

Sice to zmiňuji nakonec ale to tomu rozhodně neubírá na důležitosti – zákaznický servis

Shimano nabízí dvouletou záruku na materiál a zpracování. Potom 3 roky na řady Dura Ace a XTR.

Shimano můžete kontaktovat přímo vy sami jako koncoví zákazníci.

Sram nabízi dvouletou záruku na materiál a zpracování pro všechny svoje produkty. Sram ,jako koncoví zákazníci, nemáte šanci zkontaktovat. Vše se řeší přes dealera. Může tu vzniknout obtíž pokud obchod, kde jste kolo nebo produkt koupili, stojí za nic a vy mu už nedůvěřujete. Jiný obchod vás může odmítnout, protože jste zboží nekoupili u něho.

 

No a tak co k tomu dodat nakonec. Oba systémy při správném seřízení fungují skvěle. Sem tam se liší váha, támhle zase tvar a design. Největší rozdíl bychom tu našli v jiném stylu řazení. Nakonec to vždycky dojde k tomu, že na kolo musíte sednou, projet a vyzkoušet. V Anglii se říká „Try before you buy.“ U nás bychom mohli říkat „Lepší když zkusíš předtím než koupíš.“

 


sram.com

shimano.com

road.cc

Podrobnosti o vývoji Shimana ZDE

Podrobnosti o vývoji Sramu ZDE

Prodejci Sram v Čr MAPA