Archiv pro měsíc: Září 2018

Jsou balanční kolečka našimi přáteli?

Balanční kolečka se tváří velice bezpečně a na jednu stranu i jsou. Brání nám nebo našim dětem upadnout z kola. Na druhou stranu nám také brání i v dalších věcech, kdy nejdůležitější z nich je právě učení se balanci na kole. Když se mě rodiče v prodejně ptali, kdy mají kolečka z kola sundat, odpovídal jsem “Ještě předtím, než kolo… Read more →

Poslouchejme svoje srdce.

V poslední době můžeme čím dál častěji vidět lidi sportovat s tréninkovými GPS hodinkami. Sledují nejen náš pohyb a spotřebu kalorií ale také tep srdce. Setkal jsem se se spoustou případů lidí, kteří sice svůj tep měří ale nevědí jak s naměřenými daty pracovat. Tato vědomost vám dokáže o hodně upgradovat vlastní trénink a udělat tak velký náskok oproti ostatním.… Read more →

Sram vs Shimano

Možná to znáte, procházíte se po obchodě, koukáte na kola a jedno se vám zalíbí. Cena dobrá, osazení taky. To by mohlo být potencionálně nové kolo ale nechcete dělat rychlá rozhodnutí a tak se díváte dál, co tu ještě mají. Kousek vedle je kolo, které je v podstatě stejné. Osazení je od jiného výrobce a cena je dost podobná. Co… Read more →

Co je to dieta a proč že selhávají?

Jestliže si kolo pořizujeme jako cvičební stroj, který pomůže shodit kila a udržet v představované váze a v kondici, pojďme si říct jak že vlastně to shazovaní funguje. Řekneme si co může za pocit hladu, co jsou kalorie a metabolismus, co dieta a proč diety selhávají ale hlavně se dozvíme ten pověstný klíč k úspěšnému shazování a udržování váhy.

Proč vlastně máme hlad?

Pokud máte pocit hladu zatímco tohle čtete, může za to leptin. Hormon produkovaný v tukových buňkách, který nám říká kdy začít a přestat jíst. Evolučně vyvinutý obraný systém těla, který nám řekne „Máme málo tuku, najez se.“ (pocit hladu) a pak „Máme dostatečné zásoby tuku, přestaň jíst.“ (hlad nemáme). Jestliže trpíme obezitou, logicky bychom neměli mít hlad, protože máme dostatečné zásoby tuku. Problém je v tom, že obezita není pro tělo přirozený stav a tak receptory přijímající leptin se poškodí právě přemírou leptinu v těle. Je to vlastně stejné jako s cukrovkou. Přemíra cukru v krvi poškodí receptory a pak naše tělo není schopno přijímat cukry a nadále je přeměňovat (Diabetes 2. typu).

Továrna na energii

Naše tělo je jedna velká továrna na energii, kdy pokud dodáme do továrny správný druh paliva, budeme přímo zářit. Měrnou jednotkou tu ale nejsou volty ale kalorie(kcal) nebo kilojauly (Kj).Obecně potřebuje dospělý muž za den 2500kcal (10 463Kj), žena 2000kcal (8 370Kj) a děti 1800kcal (7531Kj). S aktivitami nám příjem kalorií narůstá.  Celý proces této proměny se jmenuje metabolismus. Jedná se o látkovou a energetickou výměnu, která v těle probíhá nepřetržitě. Téhle továrně šéfují geny, hormony a nervová soustava. Pro uspěšné metabolizování potřebujeme spoustu ingrediencí a těmi jsou proteiny, sacharidy, lipidy (tuky), vitamíny, minerální látky, vláknina a v neposlední řadě voda.

Česká potravinová pyramida

 

Ministerstvo zdravotnictví pro Českou republiku vytvořilo potravinovou pyramidu sestavenou na odborných doporučení a má sloužit jako vodítko pro výběr vhodné a zdravé stravy a to právě pro českou populaci.

 

Co je to dieta a proč tak často selhávají?

Dieta je příjem stravy, který je řízený člověkem za účelem dosažení nějakého cíle. Ať se jedná o shození váhy, zlepšení nebo udržení zdravotního stavu, zlepšení výkonu, nebo kompletní změna jídelníčku v rámci filosofie či přesvědčení.

Diet je velká spousta a ne všechny se zakládají na pravdivých informacích. Dieta sestavená podle našich předků(paleo) byla archeology docela rychle vyvrácena.

Někdy se jedná o dezinformace v rámci prodeje produktu (zázračné hubnoucí proteinové koktejly).

Tím ale nechci pomlouvat ani jednu zmíněnou dietu. Obě diety fungují i nefungují zároveň. Co je tedy klíčový faktor? Životní styl. Dieta se musí stát životním stylem. Je dobře, že diet je tolik druhů. Každý si může vybrat to co mu sedí nejvíce a zůstat u toho.Musíme si uvědomit svoji individualitu. Pokud vám někdo řekně že Atkinsonova dieta (založena na mase, vejcích a mléčných produktech) funguje nejlíp ale vy jste intolerantní na laktózu, pak pro vás zrovna nejlepší nebude.

 

© Nedim Jukić
ID 6422110 | Dreamstime Stock Photos

Takže diety nejen že mohou, ale fungují ale neexistuje kouzelná dieta fungující pro každého. Je to opravdu tak jednoduché; jíst ovoce a zeleninu, vyhýbat se rychlému občerstvení jak jen můžeme, vyrovnat kalorický příjem s úrovní aktivity nebo snížit příjem kalorií a vytrvat dokud nedosáhneme svého cíle, jíst co nejvíce nezpracovaných potravin a pít hodně vody.

 

Naše továrna na energii bude funguvat přesně tak jak ji budete velet. Jestli pracovníci budou líní nebo produktivní, jeslti budou často nemocní nebo dosahovat cílů, které byly jen vaší fantazií. Je ale třeba za tu továrnu převzít zodpovědnost, ujmout se velení a postupy které nefungují nahradit těmi co fungují. No a je to.


Chcete vědět víc k potravinové pyramidě? Klikněte ZDE