Průvodce nákupem nového kola. Hezky selsky.

Kde chcete jezdit? V terénu? Po silnici? Chcete nějakou skládačku do práce? Budete jezdit jen pár kilometrů na zmrzlinu nebo pivko a nebo sháníte nějaké expediční kolo?
Ačkoli se zdá se, že tyto otázky si musí přece položit každý před tím než vejde do obchodu, není tomu tak. Překvapivě často se stavá, že člověk vejde do obchodu s tím že shaní kolo a na výše zmíněný dotaz uznává, že o tom nepřemýšlel a pak pokud tu máte zdatného obchodníka můžete skončit jako akademický malíř Junek ve filmu Slavnosti sněženek, který se divý proč má salám když má jíst jen zeleninu.

Dneska je na cyklistickém trhu tolik produktů, jako nikdy nebylo a vybrat si už může opravdu každý. S nástupem e-shopů se to ulehčilo, urychlilo ale dalo to i prostor obchodníkům, jež s kolem nic společného nemají, nevědí o kolech a hlavně neuznají, že nevědí a z vesela prodavají ikdyž to pro zakazníka není vhodné.
Jak tedy vědět co chceme? Pojďme se podívat na jednoduchý postup krok za krokem.

 

1)Rozhodnutí, kde chceme jezdit bylo, je a bude vždy na prvním místě. Jak jsem již zmínil, dnes je tolik produktů, že si už můžeme vymýšlet. Už nemusíme být zaměření jen na silnici nebo les ale můžeme mít oboje v podobě nějakého

© creativecommonsstockphotos
ID 83014091 | Dreamstime Stock Photos

cyklokrosového kola. Zdravotní potíže nám znepříjemňují jízdu? Máme elektro kola a elektropohony už se taky dostaly do většiny odvětví. Tak si dejme chvilku a rozmysleme se, co bychom rádi. Pokud lesy, tak se rozmysleme jestli nám stačí pevná vidlice nebo musíme mít odpruženou. Nebo snad chceme celoodpružené kolo? Využijeme potenciál kola?

 

 

 

 

2) V dalším kroku bychom rozhodně měli přemýšlet o rozpočtu. Protože mít rozpočet na to si koupit kolo z našetřených peněz, stále neznamená mít rozpočet na to to kolo udržovat. Jesltiže si koupíme kolo s osazením Shimano DuraAce nebo Sram Red pak cena servisu bude o hodně vyšší než když si pořídíme kolo na osazení Shimano Tiagra nebo Sram Apex. Je tedy potřeba myslet i na údržbu kola poté a ne jen na samotné pořízení. Kolo by mělo být v servisu alespoň jednou za půl roku na nějaký ten sezoní servis. Pro porovnaní kolik nás to bude stát rok po pořízení je zde nasledující přiklad :

 

© creativecommonsstockphotos
ID 109890017 | Dreamstime Stock Photos

1 rok = 2x servis / pokaždé nový řetěz a kazeta.
DuraAce kazeta : 4500Kč
DuraAce řetěz : 1000Kč
Sezoní servis : 900Kč
Celkem : 6400Kč x2 = 12800Kč

Tiagra kazeta : 500Kč
Tiagra řetěz : 400Kč
Sezoní servis : 900Kč
Celkem : 1800Kč x2 = 3600Kč

 

Do rozpočtu tedy vždy započítáváme i údržbu kola po pořízení.
Pokud jsme úplní nováčci do cyklistiky, měli bychom zvážit jestli opravdu potřebujeme koupit kolo za 30 000Kč. Může se stát, že jsme se někým nechali nadchnout a pak na kolo sedneme 5x a už bude válet v koutě. Přemýšlejme znovu o potenciálu kola a jeslti dojde svého užití.

3) Jakou velikost kola že to potřebuji? Každý výrobce má drobné rozdíly ve velikosti rámů. Jedná se napřiklad o délku sedlové trubky, která u jednoho výrobce bude 56cm u druhého 55cm atp. Na tyto drobnosti se dá ale jízdou zvyknout tak jako když přechazíme z 40cm řidítek na 44cm. Nové kolo vždy bude ze začátku pocitově jiné. Na to není nic jiného než jízda a síla zvyku.

© Alex Hinds
ID 1087916 | Dreamstime Stock Photos

U velikosti rámu si brzy všimneme, že tabulky jsou dělané v různých jednotkách. U kol silničních a cyklokrosových se v nejvíce případech používají centimentry. U horských, městkých, trekingových a vlastně u všech ostatních se potom používají palce. Na výběr velikosti nám slouží tabulky, které je velice lehké najít a jedny tu pro vás rovnou mám o kousek níž. V těch obecných tabulkách je to spíš vyjímka potvrzující pravidlo, kde jsem uvedl tabulky spíše s centimetry. Jestliže máme ale vybranou značku, tak nepoužíváme nějaké obecné tabulky ale přímo tabulky výrobce. Tak si můžeme najít velikost, kterou potřebujeme a to ještě předtím, než do nějakého obchodu vstoupíme. Existuje služba, které se říká „bike fitting“. Jde o službu, kde pomocí několika měření, nám najdou ideání rozměry kola. Výšku a sklon sedla, délku představce, jak vysoko bychom měli mít řidítka atp. Jsou obchody, které bike fitting nabízejí se slevou, pokud si kolo koupíte u nich. Nicméně k této službě je potřeba víc než jen rolovací metr a tak ne každý obchod tuto službu může nabídnout. Tento článek je příliš obecný proto abych se tu více rozepisoval o bike fittingu jelikož to je kapitola sama o sobě. Ale určitě tomu bude věnován prostor v blízké budoucnosti.

Určení velikosti rámu podle výšky

Následující tabulka uvádí orientační hodnoty velikostí rámů pro různé výšky postavy. Dolní mez je pro sportovnější jezdce, horní mez pro rekreační cyklisty.

PODLE VÝŠKY JEZDCE – Obecná tabulka
Výška postavy
[cm]
Velikost rámu
[cm]
Velikost rámu
[palce]
160 – 165 42 – 47 16,5″ – 18,5″
166 – 170 44 – 49 17″ – 19″
171 – 175 46 – 51 18″ – 20″
175 – 180 48 – 53 19″ – 21″
181 – 185 50 – 55 19,5″ – 21,5″
186 – 190 52 – 57 20,5″ – 22″

 

Další tabulka velikostí

VÝŠKA POSTAVY DRUH KOLA
celoodpružená kola horská
kola
silniční kola trekkingová kola kola pro všechen terén městská kola
do 160 cm 41 cm 36/37/38 cm 43 cm 36/38 cm 43 cm
160 – 165 cm 41 cm 36/37/38 cm 49 cm 46 cm 41/43 cm 46 cm
165 – 170 cm 43 cm 42/43 cm 52 cm 46 cm 46/48 cm 46 cm
170 – 175 cm 43 cm 43/48 cm 55 cm 50/51 cm 46/48 cm 50 cm
175 – 180 cm 46/48 cm 47/48 cm 57 cm 51/56 cm 51/56 cm
180 – 185 cm 46/48 cm 48/53 cm 59 cm 56 cm 56 cm
185 – 190 cm 51/53 cm 52/53 cm 62 cm 56/60 cm 56 cm
190 – 195 cm 51/53 cm 53/57 cm 60 cm 56 cm
195 – 200 cm 57 cm

4) Víme kde chceme jezdit a tím tedy jaké kolo hledáme, máme rozpočet a víme i velikost rámu pro nás. Teď si musíme vybrat obchod , kde kolo pořídit. Protože je zbytečné jít do obchodu který se specializuje na silničky a chtít nějakou downhillovou mašinu. Ikdyž obchod bude mít 5 hvězdiček z 5, tady by nám moc nepomohl. Je momentálně jedno jeslti koukáme po e-shopu nebo po kamenném obchodu. Objednávame-li kolo online znovu nesmíme opomenout servis. Protože se nám lehce může stát, že by se nám zalíbilo skládací kolo Brompton z Británie nebo Italské Bianchi, které je často osazené na Campagnolu. V ČR je jen málo míst, které jsou schopna nám taková kola servisovat.

© creativecommonsstockphotos
ID 83066380 | Dreamstime Stock Photos

 

No a teď už nezbyvá než se svěřit do rukou prodejce a důvěřovat. Nikam nespěchejte a užijte si to. Nemusí to být stresující a čas, který si dáte s průzkumem trhu podle výše zmíněných kroků, se určitě vyplatí a prokáže se v sebevědomí a klidu při nákupu. Nové kolo vám pomůže poznat nové místa a lidi. Může vám pomoct ušetřit peníze za dopravu do práce, udrží vás v kondici. A pokud jste uplný začátečník/ce, pak vám otevírá bránu do nového světa. Světa cyklistiky.